Het durft wel eens te gebeuren dat je op een bedauwde zondagmorgen, hartje juni tijdens je beslommeringen wordt opgeschrikt door de deurbel en dat je, enigszins onaangenaam verrast, de deur opent voor twee eentonige heerschappen die al hoopvol op je voortuin staan te wachten om je leven te redden. Gewoonlijk worden dit soort figuren met onmiddellijke afkeer wandelen gestuurd. Een no-nonsens-aanpak die deze gehele buurt kenmerkt, om niet te hoeven zeggen dat het gros van deze hele stad er meningen op nahoudt die voor geen meter stroken met het naïeve karakter dat deze twee heerschappen uitdragen; als ze hier al niet riskeren een lap tegen hun kaaksbeen te krijgen. Immers; God is geen altruïstische kwestie in de ogen van deze twee angsthazen; zoveel zal zo dadelijk blijken. Maar ik loop vooruit op de zaak, waardoor ik al iets te veel informatie dreig vrij te geven, waardoor het vermoeden rijst dat het hier om twee Jehova's getuigen gaat. Ziezo; dit weten we dan.
'Dag meneer'!
'Ja...'.
'Gelooft u dat een ontploffing in een verfwinkel een Rubens op een doek kan veroorzaken'?
Op zich moet ik toegeven dat zijn openingszin best origineel voor de dag komt en dat ik ook wel kan inzien dat het hoogst onwaarschijnlijk is, dat als er een verfwinkel de lucht zou ingaan die een Rubens op een muur zou nalaten, misschien met wat moeite een Karel Appel of een Pierre Alechinsky maar alvast geen Antwerpse meesters uit de Renaissance.
'Lijkt me inderdaad weinig waarschijnlijk. Maar met die ontploffing bedoelt u vast, de oerknal'.
'U haalt mij de woorden uit de mond, beste man! Dus u begrijpt dat dit onmogelijk toeval kan zijn'.
'...'.
'Toch'?
'Tja...'.
'Zou het dan niet logisch zijn dat de schepper zorgvuldig over al deze dingen heeft nagedacht alvorens hij ze op deze aarde schiep'?
'Welke schepper'?
'De Heer, natuurlijk! Kijk nu naar die prachtige natuur in uw eigen tuin, bijvoorbeeld'!
'Oh, ja. De Heer Odin. En de natuur...'.
'...'.
Ik moet tenslotte met iets komen aanzetten dat hem van zijn stuk brengt; anders staan ze hier morgen nog.
'Ja ja. Die kennen we zeker. Zijn gemalin is Frigg. Wist u trouwens dat wij... onder ons gezegd en gezwegen; wij, West-Germanen en animisten onder elkaar... Ik denk wel dat we zo tegen elkaar kunnen spreken, toch'?
'Euh...'.
'Wij weten toch goed genoeg, dat het sterrenbeeld Orion, hier ooit het spinrokken van Frigg werd genoemd, die de sterrennevel en de Melkweg spon'?
'...'.
'En dat Frigg en Freya de voorgangsters zijn van Maria en Maria Magdalena om niet te moeten zeggen dat die twee laatste genoemden het christelijke behangpapier vormen van Frigg en Freya'?
'...'.
'Dus nee. Ik geloof niet in toeval. Ik geloof dat de Rooms Romeinse sandaal onze pre-christelijke cultuur met het kruis van Rome heeft vervangen door het te taggen met andere namen. Loki en Judas hebben anders ook wel wat van elkaar, toch'?
'Maar...'.
'Ja; sorry dat ik dat even kwijt moet, meneer, maar Loki... Dat is eigenlijk de lastige nonkel in Festen van Lars Von Trier. In de Edda heeft die zelf nog zijn recht van spreken. De Lokasenna. De aanvaarding van het kwaad in de wereld is moeilijk; toegegeven. Zoek het het maar eens op, die Lokasenna. Super interessant. De kloterij is dat we natuurlijk niet weten wat Judas dreef om Jezus te verraden. Bij Loki weten we wel waarom hij de zonnegod Balder met de maretak raakt uit de boog van Hoder. Maar wat is het motief van Judas om Jezus te verraden aan de Romeinen'?
'...'.
'Wat nu als Jezus biseksueel was en in plaats van voor Judas voor Maria Magdalena koos? Dan moet Judas toch stikjaloers geweest zijn? En dat is het nog maar de vraag op wie van hen twee Judas een oogje had. Op Maria Magdalena? Of op Jezus? Dan zijn we er toch zo een beetje? Dus als u zou zeggen dat ik niet geloof dat een ontploffing in een verfwinkel een Rubens kan veroorzaken... Dan begrijp ik niet zo goed waarom ik in toeval zou moeten geloven. Er is een aanleiding of een oorzaak en een gevolg. Daar zijn we het over eens. Waarom gelooft u dan wel dat het Rooms Romeinse rijk dat onze animistische natuurgeneeskunde gaandeweg in kloosters opsloot, die daarna in hospitalen en daarna in ziekenhuizen veranderden omdat die in de klauwen van christelijke katholieken vielen? Daardoor zitten wij nu misschien wel met de resten van een geneeskunde die helemaal moet herontdekt worden! Waarom gelooft u in het nut van stigmatisering? Ik bedoel... U weet toch... Wij als animisten onder elkaar; u weet toch dat de plantgeneeskunde hoog in aanzien stond en dynamisch is? Dat wij; afstammelingen van Kelten en Vikingen, die we zijn; de uitvinders zijn van henna en van de zeep? Dat wij al lang voor de Romeinen wisten hoe we van vet en kruiden een mengsel konden maken dat vet van water scheidt, waar de Romeinen nog sukkelden met messen en olijfolie waarmee ze hun benen scheerden? Wat heb ik aan te nemen van een christelijk geloof dat niet compleet laat zien wat er aan de hand was voor het hier ingang maakte? Ik denk dat geloof dynamisch is en niet statisch'.
.'...'.
'Inwisselbaar als ge wilt, ook. Vroeger werd ge om het omhakken van een heilige eik met de wurgklem in het moeras gesmeten. Maar ja. Toen wisten we nog waarover het ging. Waarom een maretak met een gouden sikkel van de eik moest gesneden worden en niet met een ijzeren... Ook de moeite om eens op te zoeken. Toen waren we ons tenminste bewust van onze cultuur, die we toen nog hadden. Toen waren we tenminste nog groene jongens met ballen aan ons lijf. Maar ja! De tijd dat de missionarissen om inhoudelijke redenen kapot gemaakt werden is voorbij. En dat is wel gekomen door het doortrekken van heirbanen. Ik vrees dat keizer Constantijn al iets te geconditioneerd was voor zijn tijd om ook maar iets van het christendom te hebben begrepen. Ontploffing? Verfwinkel? Rubens? God? Odin? Vidar? Jezus? Loki? Judas? Wat denkt ge zelf'?
'...'.
'Misschien moeten wij allebei aanvaarden dat we over hetzelfde spreken in andere termen. Maar ik voel mij niet bereid daarmee bezig te blijven. Als ge mij wilt excuseren... Mijn koffie wordt koud'.
'Wat vindt u van abortus, meneer'?!
'Is uw vrouw zwanger'?
'Pardon'?
'Olm. Of Amsterdam'.
.'...'.
'Abortus. Iep. Olm. Dat is een boom die veel in Amsterdam voorkomt en waarvan een abortief middel wordt gemaakt. Bij de Vikingen heet Eva, Embla en Adam, Asker. Embla ontstaat uit de olm en Asker uit de es. Het eerste koppel van de schepping werd uit hout gemaakt volgens de Edda. Maar dus olm. Die mocht niet worden aangeplant bij arme mensen omdat de kerk meer parochianen wilde fokken. Als ge vruchtafdrijving wilt is olm het medicijn. Vraag maar aan elke vakkundige herborist. But don't try this at home! Als u mij nu wilt excuseren. Salut'.
Ik doe de deur dicht. Er wordt geen tweede keer meer aangebeld.